دستورالعمل ایمنی سبد جابجایی نفر

دستورالعمل ایمنی سبد جابجایی نفر

مقدمه

با توجه به ضرورت حضور نیروی انسانی و انجام فعالیت در برخی جبهه های کاری خاص که از طرق دیگر عملی نبوده یا مقرون به صرفه می باشد و جهت صیانت از جان نیروی انسانی، استفاده از بسکت های ایمن با طراحی اصولی، علمی و استاندارد، مفید و راه گشا به نظر می رسد.

شرح دستورالعمل :

برخی مواقع در صنایع دسترسی به مکان های بلند و مرتفع در شرایط عادی امری خطرناک و بعضاً غیرممکن خواهد بود خصوصاً اگر لازم باشد که در این محل کار خاصی نیز انجام شود. جرثقیل ها جهت حمل بار ساخته شده اند ولی در بعضی موارد ناگزیر هستیم که برای حمل نفر از جرثقیل استفاده نماییم. این روش فقط در شرایطی قابل قبول است که سایر طرق، خطر بیشتری داشته و تمامی شرایط ایمنی را برای جابجایی نفر رعایت کرده باشیم.

تذکر 1 : موارد ذکر شده شرایط استاندارد و حداقل شرایط مورد نیاز را بیان می کند.

تذکر 2 : موارد زیر در خصوص بسکت های ثابت و متصل به بوم جرثقیل صادق نمی باشد.

1) اصول ایمنی حمل نفر به وسیله سبد (موارد عمومی)

1- هنگام حمل نفر با بسکت نباید از جرثقیل استفاده دیگری شد (بلند کردن همزمان سبد جابجایی نفر و حمل بار)

2- حمل نفر در نزدیکی خطوط برق بسیار خطرناک بوده و باید ابتدا خطوط برق از مدار خارج و اتصال زمین را برقرار نمود.

3- جرثقیل حمل نفر بایستی دارای گواهینامه بازرسی و تأیید از مراجع ذی صلاح باشد.

4- قبل از شروع کار بایستی مجوز لازم از سوی کارفرما و نظارت صادر گریده و افراد بایستی دارای مجوز بالا روی طب صنعتی باشند.

5- موارد زیر باید دقیقاً در مجوز مشخص شود : محل انجام کار- تاریخ- ساعت شروع و پایان کار- نوع دستگاه جرثقیل- نام شرکت تقاضادهنده- زاویه بوم جرثقیل- ماکزیمم وزن مجاز درون بسکت- تعداد نفرات مجری کار و وزن مجموع بار- نام فرد ناظر

6- ارتباط بین افراد داخل بسکت و افراد مستقر روی زمین بایستی توسط بی سیم یا وسیله ارتباطی دیگر برقرار گردد. جرثقیل بایستی حتماً ریگر مجرب داشته و یکی از افراد داخل بسکت به علائم ریگری جرثقیل آشنایی کامل داشته باشد.

7- راننده جرثقیل بایستی از عملکرد ایمن سیستم های کنترلی جرثقیل قبل از شروع به کار اطمینان حاصل نماید.

8- محل و نحوه استقرار جرثقیل باید به گونه ای باشد که وزن بار از 50% حداکثر میزان مجاز بار در آن زاویه تجاوز نکند.

9- در هر بار استفاده و قبل از اقدام به حمل نفر، بایستی وزن بسکت را با افزودن بار، به وزن پیش بینی شده رسانده و سپس توسط جرثقیل به طور آزمایشی تا محل مورد نظر حمل گردد و پس از آن اقدام به حمل نفر گردد. هر زمان که جرثقیل تغییر مکان داده، یا مسیر حرکت بسکت تغییر کند و یا جرثقیل تعویض گردید باید حمل آزمایشی مجدداً انجام گیرد.

10- افراد داخل بسکت بایستی مجهز به کلاه،کمربند ایمنی مناسب (full body harness) بوده و کمربند ایمنی باید به قلاب جرثقیل بسته شود مگر این که امکان آن وجود نداشته باشد که در این صورت باید به محل مناسب دیگری بسته شود.

11- کلاه افراد بایستی چانه بند داشته باشد.

2) راننده جرثقیل

1- در تمام مدت کار باید در دستگاه نشسته و مراقب کار باشد.

2- گوش کردن به رادیو و ضبط صوت در حین کار ممنوع است و راننده باید کاملاً مراقب کار باشد.

3- هنگامی که راننده جرثقیل نسبت به موردی شک دارد سریعاً باید با ناظر عملیات مشورت نماید.

4- حرکت بسکت به آرامی صورت پذیرد و از جابجایی سریع بسکت خودداری نماید. ماکزیمم سرعت جابجایی بسکت حامل نفر در هنگام بالا رفتن از m/sec 5/0 بیشتر شود.

5- در زمان حمل نفر با بسکت، جرثقیل نباید جابجا شده و یا حرکت نماید.

6- حمل نفر با بسکت زمانی که شرایط جوی کار نامناسب است مانند وزش باد شدید(با سرعت بیش از 24 کیلومتر بر ساعت)، گرد و غبار شدید، هوای بارانی، تگرگی و برفی باید متوقف گردد.

7- هنگام کار نفرات داخل بسکت باید جرثقیل را قفل نمود.

8- راننده جرثقیل بایستی آموزش دیده و دارای گواهی طب صنعتی باشد.

9- راننده جرثقیل بایستی نحوه استفاده از LOAD CHART را بداند.

3) مشخصات جرثقیل حامل بسکت

1- حتماً توسط نظارت مورد بررسی و تأیید قرار گیرد.

2- میزان بار مجاز یا (SAFE WORKING LOAD) SWL در آن لحاظ شده باشد.

3- حداقل دارای 2 نوع سیستم ترمز اضطراری باشد.

4- زاویه سنج بوم سالم باشد.

5- دستگاه در جای سفت و محکم قرار داشته باشد و تراز شده باشد.

6- جرثقیلی که در حال جابجایی بسکت است نباید کار دیگری انجام دهد.

7- سیستم هیدرولیک جرثقیل باید دارای CHECK VALVE و سایر سیستم های ایمنی باشد تا در صورت وجود نقص از حرکت آن جلوگیری شود.

8- هوک جرثقیل باید دارای ضامن SAFETY LATCHES (قفل کن یا شیطانک) باشد.

9- استفاده از جرثقیل بوم خشک برای بالا بردن بسکت ممنوع است.

4) طراحی بسکت

1- حداقل فاکتور ایمنی جهت بسکت حمل، 5 نفر می باشد.

2- نبایستی از الیاف طبیعی و مصنوعی برای بالا بردن بسکت استفاده نمود.

3- از طناب یا زنجیر با گرید 80 بایستی برای بالا بردن بسکت استفاده نمود.

4- استفاده از تسمه (BELT) یا کمربند در بسکت جابجایی حمل نفر ممنوع است.

5- استفاده از سیم بکسل مخصوص بسکت جابجایی حمل نفر برای موارد دیگر ممنوع است.

6- برای توزیع یکنواخت نیروی فشاری بر سیم بکسل ها باید از شگل استفاده نمود.

7- استفاده از HEIMBLES در انتهای بکسل برای جلوگیری از آسیب و زدگی بکسل الزامی می باشد.

8- گوشواره های بسکت باید طوری نصب شوند که از تاب خوردگی و شکستگی بکسل جلوگیری شود.

9- آزمایش های غیرمخرب PT(MT,UT) بایستی جهت محل های جوشکاری انجام گیرد.

10- SWL یا میزان بار مجاز بایستی در بدنه بسکت نوشته شود که شامل وزن بسکت خالی- حداکثر وزن مجاز افراد- تاریخ بازدید- نام شرکت می باشد.

11- بسکت بایستی در حالت عادی تعادل داشته و کمتری میزان انحراف و کج شدگی را داشته باشد.

12- برای جلوگیری از سقوط اشیاء بایستی برای آن سقف در نظر گرفته شود.

13- فلز به کار رفته در بسکت باید فاقد زنگ زدگی، خمیدگی، شکستگی و… باشد.

14- بهتر است برای جلوگیری از سر خوردن افراد، کف بسکت برجستگی و آج داشته باشد.

15- برای بسکت دستگیره داخلی تعبیه شود.

16- در بسکت حتماً به سمت داخل باز شده و قفل و فنر قابل ارتجاع داشته باشد.

17- برای جلوگیری از سقوط اشیاء، لبه ها یا پاخورهایی به ارتفاع 1 اینچ نصب شود.

18- حفاظ های کناری بسکت باید به صورتی نصب شود که از سقوط نفرات جلوگیری به عمل آورد. (حداقل 3 حفاظ در فواصل 30، 70 و 120 سانتی متر از کف بسکت ایجاد شود)

بسکت باید طوری ساخته شود که بتوان آن را توسط لیفتراک جابجا نمود. در این مورد می توان در زیر بسکت از قوطی متناسب با عرض و قطر شاخک لیفتراک استفاده نمود که هم ضربه گیر بسکت خواهد بود و هم با لیفتراک می توان آن را جابجا نمود.

5) سیم بکسل ها (SLING)

1- ظرفیت سیم بسکل مورد استفاده بایستی 7 برابر مقدار واقعی در نظر گرفته شود.

2- در صورتی که از 2 یا 3 رشته از سیم بکسل ها استفاده می شود باید فاکتور طراحی 5 را برای هر یک از رشته ها در نظر گرفت.

3- در صورتی که از 4 رشته طناب سیمی استفاده می شود باید فاکتور طراحی 5 برای هر یک از رشته ها در نظر گرفته شود.

4- بکسل (طناب سیمی) بسکت حمل نفر بایستی در جای مناسب و جدا از سایر بکسل ها نگهداری شود.

5- سیم بکسل بایستی کاملاً در درام قرار گیرد.

6- سیم بکسل نباید شکستگی، خمیدگی و زدگی داشته باشد.

6) آزمایش و نگهداری بسکت

علاوه بر آزمایش های بسکت و یا بررسی آن در هر شیفت، نیاز است بازرسی های زیر نیز به عمل آید :

1- حداقل به طور سالیانه بسکت و کلیه متعلقات آن با احتساب دو برابر ظرفیت مجاز آن آزمایش شده و سوابق آن نیز نگهداری شود.

2- بسکت باید با توزیع مناسب به مدت 5 دقیقه آزمایش وزنی (LOAD TEST) شده و در صورت مشاهده هرگونه نقص و عیب فوراً نسبت به رفع آن اقدام شود. پس از هرگونه تغییر (MODIFICATION) در بسکت و متعلقات آن بایستی آزمایش مجدداً تکرار شود.

3- برنامه تعمیرات پیشگیرانه براساس پیشنهادات سازنده بسکت در نظر گرفته شود.

4- تعویض یا اضافه نمودن هر بخش یاز متعلقات، براساس پیشنهادات سازنده صورت گیرد.

5- تعمیرات جوشکاری بر روی بسکت توسط افراد ماهر و مجاز انجام شود که مورد تأیید باشند.

6- تنها تغییرات شرکت سازنده بسکت به مرحله اجرا در آید.

7- کلیه سوابق مربوط به تعمیر، تعویض و تغییر در ساختار بسکت و متعلقات آن در جای مناسب نگهداری شود.

7) سایر موارد ایمنی

  • افراد حق ندارند قبل از آنکه کمربند خود را به جای مطمئنی ببندند از بسکت بیرون بیایند.
  • بسکت همیشه باید هنگام کار افراد، در محلی مستقر باشد. (پای کار)
  • ابزار و وسایل کار در جعبه ابزار نگهداری شوند و از پراکندگی آنها در داخل بسکت خودداری شود.
  • ابزار و وسایل در داخل بسکت به خوبی مهار شوند.
  • افراد بایستی از حرکت های بی مورد در داخل بسکت خودداری نمایند.
  • قبل از شروع کار بایستی موارد ایمنی که باید حین کار رعایت شود توسط فرد ماهر و یا ناظر مربوطه به راننده جرثقیل، ریگر و افراد داخل بسکت آموزش داده شود. (آموزش های 3 دقیقه ای)

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *