5 گام برای بهبود ارگونومی در دفتر

پنج گام برای بهبود ارگونومی در دفتر

4 دقیقه مطالعه

مدیریت چالش‌های منحصربه‌فرد موجود در دفاتر امروزی شامل افزایش آگاهی شما از چالش‌های ارگونومیک و دنبال کردن روند بهبود است.

در این مقاله چیست؟

  • پنج گام برای بهبود ارگونومی در دفتر
  •  ایستگاه کاری خود را راه اندازی کنید
  • دفتر امروز مجموعه ای پیچیده و پویا از عناصر است. دائماً در پاسخ به فناوری در حال ظهور و نیازهای کارکنان و مشتریان در حال تحول است. حتی تعریف دفتر در حال تغییر است. دفتر امروزی می تواند در خانه، در محل مشتری، در یک کافه یا در ارتفاع 36000 فوتی در هواپیما باشد.

با همه تغییرات و پیچیدگی هایی که باید در نظر گرفته شود، مدیریت محل کار اداری مدرن در واقع یک چالش است. در مرکز چالش، نیاز سازمان ها به حفظ محیط های محرک و سالم برای کارکنان خود است. همانطور که دفتر فیزیکی و وظایف کاری همچنان در حال تکامل هستند، ما همچنین باید به ارزیابی محیط اداری و تنظیم آن بر اساس آن ادامه دهیم تا مطمئن شویم که کارکنان مایل هستند و می توانند هر روز سر کار بیایند.

محل کار اداری چالش های منحصر به فردی دارد که ناشی از استفاده از ابزارهای اداری رایج از جمله رایانه، لپ تاپ و تلفن (و اکنون تبلت ها و تلفن های هوشمند نیز می باشد). افزایش آگاهی شما از مسائل ارگونومی موجود و بالقوه در دفتر، دانستن نحوه تنظیم ایستگاه کاری اداری برای تناسب با کارمند اداری، استفاده از شیوه های کاری مناسب و پیروی از فرآیند بهبود ارگونومیک ثابت شده در سازمان شما می تواند راحتی و بهره وری کلی در محل کار را بهبود بخشد.

بهبود ارگونومی در دفتر کار دشواری نیست و مزایای زیادی را به همراه دارد: افزایش راحتی و بهره وری کارمندان با خطر کمتر آسیب های ناشی از کار برابری می کند. با به کارگیری پنج اصل ارگونومیک که در این مقاله ذکر شده است، در مسیر موفقیت بلندمدت قرار خواهید گرفت.

1. ارگونومی اداری را درک کنید

NIOSH ارگونومی را طراحی محل کار و وظایف متناسب با قابلیت های جمعیت شاغل تعریف می کند. این یک پیگیری بی وقفه و تلاش مستمر برای طراحی محل کار برای کارهایی است که مردم به خوبی انجام می دهند، و طراحی در مقابل کارهایی که افراد به خوبی انجام نمی دهند، در نتیجه کار را برای فرد مناسب می کند تا عملکرد انسانی را افزایش دهد.

اگر مردم عملکرد خوبی داشته باشند، شرکت شما عملکرد خوبی خواهد داشت. اگر افراد عملکرد ضعیفی داشته باشند، دستیابی به موفقیت بلندمدت شرکت دشوار است.

اهداف ارگونومی فراهم کردن یک محیط کاری مثبت است که در آن طراحی تجهیزات، چیدمان کار و محیط کار با توانایی های افراد مطابقت داشته باشد تا بتوانند زندگی سالم و سازنده ای داشته باشند. تفاوت در وظایف شغلی و اندازه بدن در بین کارکنان به گونه ای در نظر گرفته می شود که از دردسرهای شغلی، درد و آسیب احتمالی جلوگیری شود.

2. آسیب های ارگونومیک را درک کنید

آسیب های ارگونومیک یک شبه اتفاق نمی افتد. اختلالات اسکلتی عضلانی (MSDs) آسیب های بافت نرم ماهیچه ها، اعصاب، تاندون ها، رباط ها، مفاصل، غضروف ها، رگ های خونی یا دیسک های ستون فقرات هستند و ناشی از قرار گرفتن تدریجی در یک دوره طولانی با عوامل مضر سطح پایین به نام عوامل خطر هستند. قرار گرفتن کوتاه مدت در معرض این عوامل خطر عموماً آسیبی ایجاد نمی کند، اما قرار گرفتن طولانی مدت در معرض عوامل خطر بیش از توانایی بدن برای بهبودی می تواند منجر به کاهش توانایی آن در عملکرد شود.

سه عامل خطر ارگونومیک اصلی که باعث اختلالات اسکلتی می شوند عبارتند از وضعیت نامناسب، نیروی زیاد یا فرکانس طولانی. ترکیبی از وضعیت ها، نیروها و فرکانس ها شانس ابتلا به MSD را افزایش می دهد.

3. چالش های ارگونومیک خود را شناسایی کنید

یک فرآیند سه مرحله‌ای ساده به شما کمک می‌کند تا چالش‌های ارگونومیک را در یک ایستگاه کاری شناسایی و برطرف کنید:

  • محیط اداری و وظایف را برای شناسایی مسائل ارگونومیک بالقوه رعایت کنید.
  • ارزیابی ریسک ارگونومیک رسمی برای شناسایی و مستندسازی منابع خطر انجام دهید.
  • راه حل های بالقوه را پیدا کنید.

هنگامی که تشخیص دادید چه چیزی نیاز به تعمیر دارد، می توانید محل کار را تنظیم یا تغییر دهید تا قرار گرفتن در معرض عوامل خطر را کاهش یا حذف کنید.

4. ایستگاه کاری خود را راه اندازی کنید

ارگونومیست‌های حرفه‌ای خبره در Hu ManTech مدل چهار نقطه تماس را توسعه دادند تا به افراد بیاموزد تا مسائل ارگونومیکی را شناسایی کرده و به آنها قدرت دهد تا برای تنظیم ایستگاه‌های کاری خود اقدام کنند. چه از یک ایستگاه کاری میز/صندلی سنتی استفاده می کنید، یا روی لپ تاپ خود در ترمینال فرودگاه کار
 می کنید، این چهار عنصر باید در کانون توجه قرار گیرند.

چهار عنصر عبارتند از: چشم به منبع; دست به دستگاه های ورودی؛ پا به زمین؛ و بدن به صندلی.

5. تجهیزات مناسب را انتخاب کنید

با مجموعه وسیعی از محصولات اداری، تجهیزات و مبلمان موجود امروزه (که بیشتر آنها با عنوان “ارگونومیک” شناخته می شوند)، چگونه می توانید مناسب ترین آنها را برای کار مورد نظر انتخاب کنید؟ به این فهرست جزئی مراجعه کنید و ویژگی‌های کلیدی را که هنگام خرید اقلام متداول ایستگاه کاری به آن‌ها نیاز دارید، مشخص می‌کند:

صندلی – باید قابلیت تنظیم ارتفاع پنوماتیک صندلی، پشتی که به عقب و جلو خم می‌شود، کنترل کشش پشتی و حمایت کمری را ارائه دهد.

ایستگاه کاری قابل تنظیم – باید قابلیت تنظیم ارتفاع سطح کار را ارائه دهد و دارای یک سطح بزرگ با فضای کافی برای انجام وظایف باشد.

صفحه‌کلید/سینی صفحه‌کلید – باید صاف قرار گیرد و قابلیت تنظیم شیب را برای دستیابی به شیب 15 ± درجه داشته باشد و دارای مشخصات کم (تقریباً 1 اینچ یا 30 میلی‌متر) باشد.
دستگاه ورودی – ویژگی ها باید شامل یک سیم بلند برای قرارگیری مناسب یا بی سیم باشد، باید به راحتی حرکت کند و برای کاربران چپ و راست قابل استفاده باشد.

مانیتور – روشنایی و کنتراست قابل تنظیم، بدون لرزش و شیب قابل تنظیم.
بازو/پایه مانیتور– باید از 27 اینچ (69 سانتی متر) تا 34 اینچ (86 سانتی متر) بالای صفحه صندلی قابل تنظیم باشد و وزن مانیتور باید با وزن پایه یا بازو مطابقت داشته باشد.

تکیه گاه مچ – باید از مواد قابل تراکم یا نرم ساخته شود تا فشار خارجی روی مچ را کاهش دهد و سطحی بدون اصطکاک ایجاد کند.

هدست – به جای آنالوگ، باید دیجیتال باشد و قابلیت قطع سریع را ارائه دهد.

زیرپایی – باید از 11 اینچ (28 سانتی متر) تا 18 اینچ (46 سانتی متر) قابل تنظیم باشد.

روشنایی وظیفه – باید شمع های 75 تا 140 فوتی با نور قابل تنظیم ارائه دهد و برای کاهش سایه ها و لکه های خیره کننده نامتقارن باشد.

لپ تاپ ها– از ماوس و صفحه کلید خارجی برای استفاده طولانی مدت از رایانه استفاده کنید و به طور منظم استراحت کنید و هنگام کار برای مدت طولانی وضعیت خود را تغییر دهید.

جهت دانلود فایل پی دی اف مقاله 5 گام برای بهبود ارگونومی در دفتر اینجا کلیک نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *