نکاتی برای موفقیت در لحظات ایمنی
4 دقیقه مطالعه
لحظات ایمنی جلسات کوتاهی هستند که در شروع یا پایان روز کاری یا در ابتدای جلسه برگزار می شوند. این جلسات کوتاه شامل کارمندان، و همچنین سرپرستان، متخصصان ایمنی در محل، یا اعضای مدیریت است. این جلسات ایستاده روزانه شامل یک گفتگوی کوتاه در مورد یک موضوع مرتبط با ایمنی است که مربوط به کاری است که در طول جلسه انجام خواهد شد. شیفت یا حادثه ای که در طول شیفت با آن مواجه شده است. همچنین میتوان از آن برای بررسی یک منطقه عمومی نگرانی یا یادآوری سریع در مورد سیاستهای ایمنی، رویهها و پروتکلهای محل کار استفاده کرد.
نکته: وقتی می توانید، داستان های شخصی را بخشی از لحظه ایمنی خود قرار دهید. آنها به کارگران کمک می کنند تا اطلاعات را حفظ کنند و مشکل را شناسایی کنند.
لحظه های ایمنی به ویژه در صنایعی که خطر آسیب یا مرگ زیاد است استفاده می شود. این جلسات مکرر استندآپ یکی از ویژگیهای رایج در کارگاههای ساختمانی، صنعتی، هستهای و پتروشیمی است. احتمال اینکه آنها در محل های کاری کم خطر مانند خرده فروشی ها انجام شوند، بسیار کمتر است.
لحظات ایمنی بیشتر از ارائه های ایمنی یا جلسات آموزشی غیررسمی هستند. آنها اغلب به جای یک روایت آماده به شکل یک گفت و گو هستند.
مولفه های لحظات ایمنی موفق
هیچ فرمول دقیقی برای لحظات ایمنی وجود ندارد. آنها می توانند عملی و عملی باشند، می توانند حقایق لازم برای دانستن را ارائه دهند، یا می توانند مقررات ایمنی مربوطه را پوشش دهند.
داستان های شخصی
نحوه ارائه اطلاعات نیز باز است. این می تواند صرفاً بحث رویه ها و سیاست ها باشد، اما می تواند شامل به اشتراک گذاری تجربیات شخصی و استخراج درس از آنها نیز باشد.
در حالی که آنها ضروری نیستند، داستان های شخصی تمایل دارند لحظات ایمنی را به یاد ماندنی تر کنند. آنها روایتی را ارائه می دهند که شنونده می تواند با آن همذات پنداری کند و درس را در یک داستان بسته بندی کند تا اینکه آن را به صورت انتزاعی ارائه کند.
یک غذای آماده عملی
هدف لحظه ایمنی برخی اقدامات از جانب کارگران است. چه همیشه مطمئن شوید که کیت کمکهای اولیه به درستی انبار شده است، یا بازرسی منظم دستههای حفاظتی در برابر سقوط، یا توجه بیشتر به محیط اطراف خود در حین حرکت در محل کار، یک لحظه ایمنی خوب به شنوندگان یک غذای قابلتوجه میدهد.
نشان دادن تعهد به ایمنی
لحظه ایمنی فقط اطلاعات را ارائه نمی کند. همچنین تعهد گوینده به ایمنی را نشان می دهد. این امر ایمنی را عادی می کند و به تقویت فرهنگ ایمنی در محل کار کمک می کند.
گفتگو را باز کنید
لحظات ایمنی باید سکوی پرشی برای گفتگوی بیشتر باشد. ایجاد گفتگو با تیم خود، به جای سخنرانی ساده برای آنها، به آنها کمک می کند تا اطلاعاتی را که آموخته اند حفظ کنند و تعهد خود را برای عمل به آن تقویت کنند. همچنین فرصتی عالی برای کارگران است تا سوالات یا نگرانی هایی را مطرح کنند که در غیر این صورت ممکن است در مورد آنها صحبت نکرده باشند.
لحظات ایمنی نیز باید سازنده باشند، نه بحرانی. نکته این است که ایمنی را به عنوان یک تیم جدی بگیریم، نه اینکه کسی را به خاطر یک حادثه اخیر سرزنش کنیم یا آنها را به خاطر رفتارشان متهم کنیم.
مباحث لحظه ایمنی
اگر خطری وجود دارد که کارگران شما با آن روبرو هستند، حادثه ای که باید دوباره مورد بازبینی قرار گیرد، یا مقرراتی که باید به خاطر بسپارند، می تواند موضوعی مناسب برای یک لحظه ایمنی باشد.
این بدان معناست که لحظات ایمنی میتوانند در هر چیزی از نحوه جلوگیری از سقوط گرفته تا نحوه جلوگیری از کاهش شنوایی ناشی از سر و صدا، زمان سیگنال دادن به راننده لیفتراک، یا معنی علامتگذاری لوله در محل کار شما باشند. (برای موضوعات بیشتر به موضوع لحظات ایمنی مراجعه کنید. )
چگونه یک لحظه ایمنی را تنظیم کنیم
برنامه ریزی
لحظات ایمنی باید به طور منظم برنامه ریزی شود. این بهترین راه برای اطمینان از اینکه برخی از کارگران درگیر وظایف کاری خود هستند یا با مشتریان یا مشتریان سروکار دارند، سر راه نمیافتند یا کم حضور ندارند.
استثنا، تجمعات ایمنی مختصر پس از یک حادثه است. اینها معمولاً بداهه هستند و فقط در صورت لزوم نگهداری می شوند.
مدت زمان
لحظات ایمنی باید کوتاه باشد – حدود سه تا پنج دقیقه. اگر در حال ارائه اطلاعات به کارکنان خود هستید، مطمئن شوید که ارائه شما بیش از دو یا سه دقیقه طول نمی کشد تا مطمئن شوید که زمان برای سؤالات، نظرات و بحث وجود دارد.
مواد تکمیلی
اگر از مواد تکمیلی استفاده میکنید، مطمئن شوید که از قبل برنامهریزی کردهاید تا بخشی از لحظه ایمنی (یا شروع روز کاری بعدی) را از دست ندهید.
به عنوان مثال، ممکن است یک دستی با نمای کلی از رویه های ایمنی مورد بحث برای ارائه به کارکنان چاپ کنید. برای موضوعات بزرگتری مانند استرس گرمایی یا استفاده صحیح از تجهیزات حفاظت از سقوط، میتوانید برگههای اطلاعاتی یا بروشورهایی را با اطلاعات عمیقتر توزیع کنید. نمایش یک ویدیوی مختصر نیز ممکن است مناسب باشد – یک ویدیو از فروریختن داربست میتواند اهمیت اطمینان از مهاربندی ایمن آنها را به شما نشان دهد.
درخواست موضوعات
کارکنان را تشویق کنید تا موضوعات به موقعی را پیشنهاد کنند که باید در یک موضوع ایمنی به آنها پرداخته شود.
این یک راه عالی برای اطمینان از اینکه شما مبرم ترین مسائل را پوشش می دهید است، زیرا کارگران در خط مقدم اغلب درک بهتری نسبت به سایر اعضای تیم از خطرات دارند. اما این همچنین یک راه عالی برای تقویت این پیام است که ایمنی کار همه است و اهمیت توجه به یکدیگر را برجسته می کند.
دانلود فابل پی دی اف مقاله نکاتی برای موفقیت در لحظات ایمنی