الگوی طرح شناسایی خطر (HIP).

الگوی طرح شناسایی خطر (HIP).

  • 6 مه 2022

گسترش

یکی از “علل اصلی” صدمات، بیماری ها و حوادث محل کار، عدم شناسایی یا تشخیص خطرات موجود یا قابل پیش بینی است. یک عنصر حیاتی هر برنامه ایمنی و سلامت مؤثر، یک فرآیند فعال و مداوم برای شناسایی و ارزیابی چنین خطراتی است.

برای شناسایی و ارزیابی خطرات، کارفرمایان و کارگران:

  • جمع آوری و بررسی اطلاعات در مورد خطرات موجود یا احتمالی در محل کار.
  • انجام بازرسی های اولیه و دوره ای محل کار از محل کار برای شناسایی خطرات جدید یا تکرار شونده.
  • آسیب‌ها، بیماری‌ها، حوادث، و تماس‌های نزدیک/نزدیک از دست دادن را بررسی کنید تا خطرات زمینه‌ای، علل آن‌ها و کاستی‌های برنامه ایمنی و بهداشت را مشخص کنید.
  • حوادث مشابه را گروه بندی کنید و روند آسیب ها، بیماری ها و خطرات گزارش شده را شناسایی کنید.
  • خطرات مرتبط با شرایط اضطراری یا غیر معمول را در نظر بگیرید.
  • شدت و احتمال حوادثی را که می تواند از هر خطر شناسایی شده ناشی شود، تعیین کنید و از این اطلاعات برای اولویت بندی اقدامات اصلاحی استفاده کنید.

برخی از خطرات، مانند خانه داری و خطرات زمین خوردن، می توانند و باید به محض یافتن برطرف شوند. رفع خطرات در محل بر اهمیت ایمنی و سلامت تاکید می کند و از فرصت رهبری ایمنی استفاده می کند. برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد رفع خطرات دیگر شناسایی شده با استفاده از فرآیندهای شرح داده شده در اینجا، به ” الگوی طرح شناسایی hazard در بالا ” مراجعه کنید.

اقدام 1: جمع آوری اطلاعات موجود در مورد خطرات محل کار

اطلاعات مربوط به خطرات محل کار ممکن است از قبل از منابع داخلی و خارجی در دسترس کارفرمایان و کارگران باشد.

چگونه آن را به انجام برسانیم

جمع آوری، سازماندهی، و بررسی اطلاعات با کارگران برای تعیین اینکه چه نوع خطراتی ممکن است وجود داشته باشد و کدام کارگران ممکن است در معرض یا بالقوه در معرض قرار گیرند. اطلاعات موجود در محل کار ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • کتابچه راهنمای عملیات تجهیزات و ماشین آلات.
  • برگه های اطلاعات ایمنی (SDS) ارائه شده توسط تولید کنندگان مواد شیمیایی.
  • گزارش های خود بازرسی و گزارش های بازرسی از حامل های بیمه، سازمان های دولتی و مشاوران.
  • سوابق صدمات و بیماری های قبلی، مانند گزارش های OSHA 300 و 301 و گزارش های تحقیقات حادثه.
  • سوابق و گزارش غرامت کارگران.
  • الگوهای صدمات و بیماری های مکرر.
  • نتایج پایش قرار گرفتن در معرض، ارزیابی‌های بهداشت صنعتی، و سوابق پزشکی (به‌طور مناسب برای اطمینان از حفظ حریم خصوصی بیمار/کارگر).
  • برنامه‌های ایمنی و سلامت موجود (قفل/تاگوت، فضاهای محدود، مدیریت ایمنی فرآیند، تجهیزات حفاظت فردی و غیره).
  • ورودی کارگران، از جمله نظرسنجی ها یا صورتجلسات جلسات کمیته ایمنی و بهداشت.
  • نتایج تجزیه و تحلیل خطرات شغلی، همچنین به عنوان تجزیه و تحلیل ایمنی شغل شناخته می شود.

اطلاعات مربوط به خطرات ممکن است از منابع خارجی در دسترس باشد، مانند:

  • OSHA، مؤسسه ملی ایمنی و بهداشت شغلی (NIOSH)، وب‌سایت‌ها، انتشارات و هشدارهای مراکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها (CDC).
  • انجمن های تجاری
  • اتحادیه‌های کارگری، کمیته‌ها/ائتلاف‌های ایمنی و بهداشت شغلی ایالتی و محلی (“گروه‌های COSH”)، و گروه‌های مدافع کارگران.
  • مشاوران ایمنی و بهداشت.

اقدام 2: محل کار را از نظر خطرات ایمنی بازرسی کنید

خطرات را می توان در طول زمان با تغییر ایستگاه های کاری و فرآیندها، فرسوده شدن تجهیزات یا ابزار، نادیده گرفته شدن تعمیر و نگهداری یا کاهش شیوه های نظافت خانه معرفی کرد. اختصاص زمان برای بازرسی منظم محل کار از نظر خطرات می تواند به شناسایی کاستی ها کمک کند تا بتوان آنها را قبل از وقوع حادثه برطرف کرد.

چگونه آن را به انجام برسانیم

  • انجام بازرسی های منظم از کلیه عملیات، تجهیزات، مناطق کاری و تاسیسات. از کارگران بخواهید در تیم بازرسی شرکت کنند و در مورد خطراتی که می بینند یا گزارش می کنند با آنها صحبت کنید.
  • حتماً بازرسی ها را مستند کنید تا بعداً بتوانید بررسی کنید که شرایط خطرناک اصلاح شده است. از مناطق مشکل دار عکس یا فیلم بگیرید تا بحث و طوفان فکری بعدی در مورد نحوه کنترل آنها و برای استفاده به عنوان کمک آموزشی تسهیل شود.
  • در این بازرسی‌ها کلیه حوزه‌ها و فعالیت‌ها مانند انبارداری و انبارداری، تعمیر و نگهداری تاسیسات و تجهیزات، خرید و کارکردهای اداری، و فعالیت‌های پیمانکاران، پیمانکاران فرعی و کارکنان موقت در محل را شامل شود.
  • وسایل نقلیه کارخانه (مانند لیفتراک، کامیون های صنعتی برقی) و وسایل نقلیه حمل و نقل (مانند اتومبیل، کامیون) را به طور منظم بازرسی کنید.
  • از چک لیست هایی استفاده کنید که مواردی را که باید جستجو کنید برجسته می کند. خطرات معمولی به چند دسته عمده تقسیم می شوند، مانند مواردی که در زیر ذکر شده است. هر محل کار لیست خاص خود را خواهد داشت:

جهت دریافت فایل کامل مقاله از طریق لینک زیر اقدام نمایید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *